توریستی و گردشگری

جاذبه های توریستی ایران و جهان

توریستی و گردشگری

جاذبه های توریستی ایران و جهان

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

باغ های سرپوشیده دوونین کلگری با قدمتی بیش از ۴۰ سال، دربرگیرنده یک مرکز خرید، آبگیرهای مصنوعی برای ماهی ها، چندین آبنماو بیش از پانصد و پنجاه درخت است.

مجموعه باغ های دوونین(Devonian Gardens) ، یک پارک سرپوشیده بزرگ و یک باغ گیاه شناسی ست که در دل مرکز شهر کلگری، در استان آلبرتا قرار دارد: این باغ های سرپوشیده دربرگیرنده یک مرکز خرید، آبگیرهای مصنوعی برای ماهی ها، چندین آبنما، زمین بازی برای کودکان، بیش از پانصد و پنجاه اصله درخت و همچنین محیطی برای گردهمآیی و برگزاری مراسم نیز می باشند.

گشایش باغ های دوونین به سال ۱۹۷۷ برمی گردد که پس از ساخت، از سوی شرکت سازنده اش به شهر کلگری پیشکش شد و بازسازی اش نیز در سال ۲۰۱۲ با هزینه ای برابر با سی و هفت میلیون دلار به پایان رسید.

نمایشگاه های دایمی گلخانه های سرپوشیده، خانه پروانه، باغ ژاپنی کوریموتو، مجموعه باغ های رز، یاس، پئونی، سوسن، باغچه سبزیجات و مردمان بومی و دیدنی های دیگری هم در این مجموعه در معرض تماشا هستند.

همچنین برای بازدیدکنندگان، صندلی چرخدار، کارگاه صنایع دستی و فروشگاه سوغاتی، برنامه های آموزشی، و بازدید گروهی همراه با راهنما نیز در دسترس بوده و نیز می توانند از ایوان فضای باز هم بهره مند شوند. زمان بازدید از این باغ های زیبا که از اول ماه می تا جشن شکرگزاری باز هستند به قرار زیر است:

از اول تا سی و یکم ماه می: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر

از اول ماه جون تا پنجم سپتامبر: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر( پنج شنبه ها از ۱۰ صبح تا ۸:۳۰ شب)

از ششم سپتامبر تا دهم اکتبر: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر

 

برخی از آداب بازدید از باغ های دوونین

این مجموعه باغ، تنها پارک سرپوشیده در کلگری به شمار می رود و بهتر است که بازدیدکنندگان به هنگام بازدید، به پاس یگانگی این مجموعه باغ گیاه شناسی به آیین نامه اش نیز احترام بگذارند:

همه گونه آسیب رسانی به مجموعه گیاهی اعم از گردآوری دانه های بذر، چیدن میوه و یا گل ها قدغن می باشد. وارد باغچه های زیر کشت نشوید. هرگونه سکه اندازی به درون آبگیرهای ماهی ها سبب آسیب رسانی به آنها می شود. متوجه و مراقب دیگر بازدیدکنندگان نیز باشید. دوره گردی و نوازندگی نیز ممنوع است.

 

باغ های دوونین در آلبرتا کانادا

باغ های دوونین در آلبرتا کانادا

  • kami kami
  • ۰
  • ۰

تنگه چاهکوه قشم

تنگه شگفت انگیز “چاهکوه” در روستای چاهوی شرقی جزیره قشم،با حفره ها و دالان ها و اشکال اعجاب آور در دیواره های خود بیننده را مبهوت می کند. نظیر این پدیده زمین شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد.

این فقط ساحل و بازارهای قشم نیستند که برای  مهمانان جزیره جذابند. قشم، طبیعت حیرت‌انگیزی دارد و یکی از دلایل حیرت‌انگیز بودنش، دره چاهکوه است. چاهکوه پر از شیار، شکاف و حفره‌های عجیب و غریب است و یکی از عجایب هفتگانه جزیره محسوب میشود، محبوب گردشگران داخلی و خارجی.

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ هرمزگان است؛ جایی که طبیعت بکر و قشنگش گردشگران زیادی را راهی‌اش کرده،طوری که در نوروز ۹۷، ۴۶ هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند.

نزدیک‌ترین فرودگاه به این جاذبه، فرودگاه قشم و بندرعباس است. اگر بخواهید زمینی سفر کنید، می‌توانید با قطار به بندرعباس برسید و با اتوبوس دریایی به قشم بروید. از بندرعباس تا قشم ۴۰ دقیقه با قایق و لنج راه است.

این دره حدود ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد و حوالی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته. از جایی که ماشین را پارک می‌کنید تا نزدیکی تنگه باید ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کرد و وقتی به لب آن برسید، حیرت‌زده می‌شوید.

دره چاهکوه بیشتر از این‌که زیبا باشد، جذاب و عجیب است. تصور کنید وارد دره‌ای می‌شوید که دیواره‌های آن تا صد متر بلندند و آسمان را شکل یک باریکه آبی در آن بالا می‌بینید.

این دره از چهار طرف تنگه دارد. عمق دره ۱۰۰ متر است؛ این یعنی تا ۱۰۰ متر، دیواره‌های تنگه را می‌بینید.

تنگه چاهکوه، پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین، در جزیره قشم واقع شده است. دره یا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه قشم قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری قشم است. این دره شگفت انگیز، در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد .

 

طبیعی است که آب در یک جزیره اهمیت زیادی داشته باشد. قدیم‌ها وقتی باران می‌بارید، آب در کف تنگه جاری می‌شد. محلی‌ها که ارزش آب را می‌دانستند، چند چاه در کف آن کندند تا آب باران را ذخیره کنند. اسم چاهکوه هم از همین‌جا می‌آید. بیشتر از ۴۰۰ سال است که این چاه‌ها با نظم و ترتیب کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که روی تابلوی راهنمای این‌جا نوشته شده دره مقدس چاهکوه. البته این‌جا چاه و حفره طبیعی هم کم ندارد.

 

شاید دره چاهکوه در قشم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا نباشد، اما واقعا کم‌نظیر است و نمونه‌اش را در کمتر جایی می‌شود دید.

تمام صخره‌ها پر از شیار و حفره‌ها و خطوط فرسایشی موازی هستند که هر کدام شکل و شمایلی دارند.

این دره ورودی عجیب و غریبی هم دارد. وارد تنگه که می‌شوید تندیس سه سر نگهبان را می‌بینید. همه تندیس‌هایی که می‌بینید طبیعی هستند، به‌غیر از چهار چاه که همان چاه‌هایی است که مردم بومی برای ذخیره آب کنده‌اند و برای‌تان گفتیم.

تنگه چاهکوه از دو دره عمود برهم تشکیل شده که دهانه ورودی‌شان هرچند در ابتدای راه عریض است، ولی دیواره‌ها در آخر به هم نزدیک می‌شوند و حالتی شبیه v را درست می‌کنند، طوری‌که هرچی جلوتر می‌رویم، جای راه رفتن‌مان هم تنگ‌تر می‌شود، جوری که راه رفتن سخت و حتی غیر ممکن می‌شود و بالا را که نگاه کنید خط باریکی از آسمان به چشم‌تان می‌خورد.

فرسایش از دیوارهای عمودی تنگه مجسمه‌‌ بزرگ و پرتراشی درست کرده و شکل‌های زیادی شبیه کاسه و قیف می‌بینید.

بهترین فصل سفر

قشم تابستان‌های گرمی دارد و بهترین وقتی که می‌شود به این جزیره سفر کرد، از آبان تا فروردین است.

 

تنگه چاهکوه در قشم


  • kami kami